Rennen met stress – hoe zorg ik voor ontspanning?

Hardlopen kan heerlijk ontspannen werken. Na een dag lang meetings, emails en wellicht andere zaken kan het goed zijn je hoofd eens leeg te rennen! Onderzoek heeft aangetoond dat hardlopen helpt tegen woede, stress, angst, verdriet en emoties. Maar hardlopen kan ook, bij te hoge stress-niveau’s, voor overtraining en blessures zorgen.

3 Manieren om jezelf te onstpannen tijdens het hardlopen:

  • Fartlek

Een goede manier om je zinnen te verzetten tijdens het hardlopen en om je te focussen op positieve zaken is ‘fartlek’. Dit Zweede woord betekent vaatspel en hiermee ga je continue spelen met je snelheid, tempo afstanden om niet aan jouw werkdag te denken maar volledig met hardlopen bezig te zijn. Bijvoorbeeld: Ik ga zo snel mogelijk bij de volgende boom komen en ga dan tot het verkeersbord joggen om daarna tot de rotonde te lopen.

  • Mindfullnes – Bodyscan

Binnen mindfullness richten we ons met name op het nu. Door een bodyscan, zoals dit in de mindfulness genoemd wordt, te doen focus je op jouw lichaam voordat je aan de slag gaat. Ga voor het lopen ergens rustig zitten, sluit je ogen en ‘scan’ je hele lichaam van je tenen tot aan je hoofd. Zitten je schouders bijvoorbeeld nog erg op slot? Houd je training in je hoofd, doe dit een paar minuten en ga dan bewust op pad.

  • Ademhaling

Een ontspannen mens ademt gemiddeld zeven keer per minuut. Hoe hoger je in je adem zit, hoe sneller je jezelf gestrest zal voelen. Let tijdens en voor het hardlopen dus op je ademnhaling. Probeer deze laag te houden. Op deze manier zal jij je automatisch gaan ontspannen.

Samenvatting van Blog Prorun

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *